Op weg naar Costa Rica! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Op weg naar Costa Rica! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Op weg naar Costa Rica!

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg SNLT

18 Juli 2015 | Costa Rica, San José

Een 'oneven' jaar, dus: een verre reis in de zomervakantie! Dit jaar gaan we naar Costa Rica, het Pura Vida van Midden-Amerika. En wat deze reis extra bijzonder maakt, is dat we ons reisgezelschap hebben uitgebreid: Ton&Susan gaan met ons mee! Een hele onderneming op je 76ste, maar goed te overzien als reisleiders Sergio en Natalie de zorgen uit handen nemen ;-)
Op vrijdagochtend pakken we de laatste spulletjes in, knuffelen de poezen nog een extra keer en sluiten het huis af. De taxi brengt ons naar Schiphol: een relaxte start van de reis. Bij het inchecken moet Susan een eerste horde nemen: begeleiding naar de gate met een karretje of toch die enge rolstoel... Aangezien zelf lopen écht geen optie is, wint de rolstoel en laat Susan zich 'koninginneklijk' rondduwen. Poortjes gaan open en snelle routes ontvouwen zich, toch best handig zo'n rollende zetel. Eenmaal in de lucht maken de jongens gauw hun eerste pakje open uit het verrassingspakket van omaYvon en opa Gerard. De traditie is er al járen en blijft ook voor de inmiddels (pré-)pubers iets om naar uit te kijken! Na 17 uur reizen en 8 uur tijdsverschil overbruggen, landen we op vrijdagavond in San Jose. We pinnen meteen een tonnetje aan colones en storten ons in het taxi-geweld: schreeuwende macho-mannetjes die ons met bordjes en gebaren proberen te overtuigen om toch vooral in hún taxi te stappen. Waar hebben we dat eerder gezien;-) Ons hotel is middenin in het centrum en ligt pal naast het enige mooie pand in de stad, het Teatro Nacional. Verder heeft San Jose niet veel te bieden en dat is ook niet zo erg. We doen het rustig aan en acclimatiseren wat. Wel een lange dag, want om 5.30u waren we allevier klaarwakker. Het ontbijtbuffet bevat lekkere mix van live bereide gebakken eitjes (huevos revueltos), rijst met bonen (gallo pinto), continental stuff en vers fruit. We genieten van de pure smaak van verse ananas: zo'n verschil of je een rijpe vrucht eet in de tropen of eentje die groen van de boom is geplukt en in een koelcel wekenlang heeft gedobberd op een schip naar Europa... Op een mercado wandelen we langs talloze kraampjes met prullaria, artesanias en vers voedsel. Rob van de Smaakpolitie zou hier een hartverzakking krijgen. Maar wij vinden een prachtige manier om te "landen" in Costa Rica. Hoewel Thymo steeds aan m'n arm blijft trekken en aangeeft dat hij nu wel genoeg kraampjes heeft gezien (en geroken) ;-) In de middag een luie siesta op de hotelkamer. Costa Rica biedt vooral veel prachtige natuur en de weinige culturele bezienswaardigheden zijn in San Jose te vinden. Dus gaan Ton, Ser en de kids nog even naar het Museo del Oro (goudmuseum). Susan en Natalie installeren zich op een sofa in de lobby, waar John F. Kennedy nog heeft gezeten (ja, hij was best stoffig) om wat te lezen en schrijven. Morgenvroeg nemen we het OV naar nationaal park Tortuguero, aan de Caribische kust. Een reisdag met diverse bussen en een boot, op weg naar nieuwe avonturen. Wordt vervolgd!

• 19 Juli 2015 - 10:11

JIGJS:

Goedemorgen,

Wat leuk om met jullie mee te lezen in Costa rica! We kijken uit naar de volgende verslagen
    Veel plezier!
    Ilse

• 19 Juli 2015 - 14:23

Twafielu:

Lieverds, we waren even vergeten dat jullie vrijdag al weg gingen.....Fijn om meteen verslag te lezen van jullie! Sinds ik weet dat Rob Geus van de Smaakpolitie zijn kunstgras stofzuigt, neem ik zijn mening over een en ander niet meer zo serieus...... Ik ben heel benieuwd wat jullie van Costa Rica vinden, want volgens mij is het veel natuur en weinig fiësta, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Heel veel plezier met opa en oma. Kus, cjltfl

• 19 Juli 2015 - 16:20

Sylvia:

Leuk dat jullie weer verslagen plaatsen! Kan ik nog n beetje met jullie meegenieten als ik morgen weer ga werken

• 19 Juli 2015 - 16:22

Sylvia:

Er viel n stukje weg ;-) Veel plezier bij de schildpadden! Ben benieuwd naar de foto's Xx

• 19 Juli 2015 - 21:51

YenG:

Goede berichten uit Costa Rica. We gaan alles weer met veel plezier lezen.
    Goeie reis en tot later! ;-) XXX

• 20 Juli 2015 - 09:28

CViews:

De kop is eraf! Zit je zomaar toch warm en ontspannen aan de andere kant van de wereld. Welverdiend dus geniet ervan! PJRLMM