Eerste kennismaking Bali - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking Bali - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking Bali

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg SNLT

15 September 2007 | Indonesië, Jimbaran

11-13 september '07
Vandaag maken we de oversteek van Java naar Bali. Vanuit Kalibaru willen we de trein nemen, maar die blijkt 2 uur vertraging te hebben. Aan de voorkant van het station loopt de doorgaande weg naar de ferry, dus we zetten de rugzakken tegen een muurtje in de hoop een bus te vinden. Na een halve minuut komt er een bus voorbij ("bali,bali,bali,bali!!") die we aanhouden en waar we mee mee kunnen rijden. In zijn haast blijft de buschauffeur stapvoets rijden, waardoor wij al doorstappend de spullen en de kids door de achterdeur naar binnen proppen en er zelf achteraan springen... Het ritje duurt 2,5 uur en kost ons EUR 2,50 , maar dan heb je wel meteen entertainment erbij voor onderweg ;-) Om de haverklap springen er handelaartjes in/uit de bus en er wordt gitaar gespeeld en gezongen. Al ons kleingeld verdwijnt in de petten die rondgaan. Bij de ferry naar Bali willen we overstappen op een expressbus richting Denpasar (hoofdstad van Bali), maar die zitten vol of komen niet. Na 2 uur wachten regelt een local een betaalde lift voor ons (waar hij zelf wat commissie voor opstrijkt natuurlijk want zo werkt het hier) die direct naar Jimbaran rijdt, een stadje waar we een hotel gereserveerd hebben. Het blijkt een erg aardige balinees, die ons met zijn luxe auto in 4 uur voor indonesische begrippen heel veilig naar ons hotel brengt. Onderweg pikken we zijn beter engels sprekende vriendin op en hebben we er twee balinese vrienden bij! Gezellig nog wat gedronken in de bar van ons hotelletje aan het strand. Bali is op het eerste gezicht weer een heel ander eiland dan Java. Tropischer begroeiing, beter onderhouden huisjes/hutjes en overal hindu tempeltjes. Grote, maar ook kleintjes gewoon in de voortuin. In Jimbaran liggen we lekker aan het strand en eten we vis met de voeten in het zand bij de zonsondergang. Ook regelen we daar de vlucht naar Lombok, want we hebben ons oog laten vallen op de Gili Islands. Drie kleine eilandjes voor de noord-west kust van Lombok met een paradijselijk beschrijving in de reisgids....