Hot & Humid Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Hot & Humid Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Hot & Humid Hanoi

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

05 Augustus 2009 | Vietnam, Hanoi

3 - 4 augustus '09
In Hanoi nemen we vanaf het vliegveld de Vietnam Airlines minibus die met een flinke omweg naar het centrum rijdt. De chauffeur heeft er een handeltje naast – pakketpost – en ritselt onderweg nog wat met een brommertje dat een pakketje overdraagt. Dat er intussen een aantal toeristen graag naar hun hotel gebracht willen worden is even niet zo boeiend... Ach ja, als je moet leven van een paar dollar per week, dan is dat niet zo raar.
In ons hotel is een kamer vrij op de 5e verdieping en we lopen over de wenteltrap omhoog, helaas is er geen lift... Hoe hoger we komen, hoe heter het wordt. Hanoi is een broeierig warme stad en gelukkig heeft de kamer een airco, anders is het niet uit te houden! We frissen ons op en gaan beneden in de bar een drankje drinken en wat oriënteren op Hanoi. We boeken meteen de nachttreinkaartjes voor de vervolgbestemming en leggen alvast een 4 daags tourtje vast voor de week erna. Dat kan maar alvast geregeld zijn en het is wel eens lekker om al een week vooruit te weten wat je gaat doen en niets meer uit te hoeven zoeken!

Dinsdag slapen we wat uit en gaan op ons gemakje ontbijten en checken daarna weer uit. We gaan vanavond met de nachttrein naar Sapa (noordoosten) en onze bagage kan in het hotel blijven staan, als wij de stad in gaan. We doen de stadwandeling uit de lonely planet en lopen door het oude centrum (Old Quarter). Elke straat heeft z'n specialiteit: rieten matten, buddha-altaartjes, spiegels, schoenen etc. Alle winkeltjes van dezelfde soort zijn bij elkaar gekropen en dat geeft een apart sfeertje. Logisch dat de jongens vooral gecharmeerd zijn van het speelgoed-straatje en wat van hun vakantiegeld aanwenden...We drinken flink wat water, want het is echt bloedheet in de stad. Allemaal zijn we bijna doorweekt van het zweten...en de gekochte waaier helpt maar een klein beetje. De wandeling voert tevens langs het Water Puppet Theater, waar we een voorstelling bijwonen. Hartstikke leuk om te zien, een soort marionetten op/in het water die met lange stokken worden bediend door de spelers (onzichtbaar achter een rieten matten-gordijn staan ze in lieslaarzen in het water), bijgestaan door een orkest met traditionele instrumenten en zang. Niet te volgen voor ons, maar de sfeer en het poppenspel zijn beeldend genoeg. Vooral de vuurspuwende draken maken indruk!

's Avonds de nachttrein richting Sapa. De jongens vinden het reuzespannend en zijn er helemaal hyper van. Onze couchette is voor vier personen en voorzien van airco (!) en 'soft beds'. We installeren ons, drinken wat en doen een spelletje pesten. Thymo moet intussen nodig plassen, maar de wc's zijn nog niet open omdat we nog stilstaan. Ser heeft net een blikje bier leeg, dus Thymo mag in het blikje plassen, tot zijn grote pret ('echt cool, ik heb in een blikkie geplast!'). Als we zijn vertrokken doen de mannetjes hun pyama's aan en vertellen we een verhaaltje. Het ritueel is inmiddels dat er een zelfverzonnen verhaal wordt verteld over de avonturen van Yogi-Beer, Thymootje en Luca-leeuwtje. De kinderen smullen ervan en de cliffhangers doen het elke avond weer goed ;-) Jammergenoeg is het al donker als we rijden met de trein, dus zien we niets van het landschap. Maar we slapen wel allemaal heerlijk in de wiegende treinwagon.