The last emperor of Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu The last emperor of Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

The last emperor of Hue

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

03 Augustus 2009 | Vietnam, Hué

2 - 3 augustus '09
Op zondagochtend nemen we de bus vanuit Hoi An naar Hue (hoewee) en rond 12 uur zijn we in Hue. Daar laten we ons niet overhalen door de hotelrunners, maar pakken een taxi naar het hotel dat we op het oog hadden. Er is nog een kamer vrij en Thymo en Natalie gaan even kijken. En ja, hij wordt goedgekeurd door Thymo, want het bad heeft een 'goeie stop'. Laatst hadden we een bad met een stop waar je continu met je voet op moest duwen, anders kwam-ie steeds omhoog. En dat werkte dus voor geen meter...tot grote ergernis van de jongens, want zo kunnen ze niet lekker spelen. Maar nu een prima badstop, dus we nemen de kamer ;-) En de rozenblaadjes op het bed helpen ook bij deze beslissing ;-)
's Middags te voet de stad in en vele vele cyclo-aanbieders (riksja's) afgewimpeld. We wandelen naar de Citadel, waar het keizerlijk paleis staat. Dit blijkt een groot ommuurd stadsdeel te zijn (vroeger het centrum), waarvan jammergenoeg wederom een boel van gebombardeerd is door de Amerikanen. Ze hebben flink huisgehouden in Vietnam... Er staan nog een paar mooie en interessante gebouwen. De kinderen vinden het een boeiend idee dat hier een échte keizer heeft gewoond (waar is-ie nu dan, heeft-ie ook vakantie?). Vooral de troon met veel goud maakt indruk. Na een tijdje wandelen beginnen we moe te worden en zakt de energie flink in. We hebben er eigenlijk allemaal wel even genoeg van, van dingen bekijken, en besluiten om een tijdje naar het hotel te gaan om wat te relaxen. Hue maakt niet heel veel indruk op ons, het is een vrij grote en drukke stad met een mooie citadel, maar dat is het dan ook. We eten 's avonds in de wijk van het hotel en dat valt helaas ook wat tegen.

Maandagochtend doen we weer rustig aan en zoeken we wat in de boekjes en op internet naar een hotel in Hanoi en de vervolgbestemmingen. 's Middags vliegen we van Hue naar Hanoi en leggen daarbij in een uurtje de afstand af waar de trein 16 uur over doet. De vliegtickets zijn hier goed betaalbaar, dus we hebben onszelf getrakteerd op een snelle reisdag! Helaas is het een turbulente vlucht en de kids balen ervan dat we de hele weg met de riemen om moeten blijven zitten en dat de 'opklaptafeltjes' niet gebruikt mogen worden... Als alternatief houden ze zich uitgebreid bezig met de kaart met veiligheidsinstructies en vragen honderduit over wat er allemaal gebeurt als we neerstorten en waar die glijbanen dan uitkomen. Gezellig onderwerp ;-)