Quito & eerste indrukken Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Quito & eerste indrukken Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Quito & eerste indrukken Ecuador

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

06 Juli 2011 | Ecuador, Quito

3-6 juli
Zo, op de vierde dag van onze vakantie in Ecuador wordt het hoog tijd om wat eerste ervaringen te delen! We arriveerden hier op zondagochtend, na een lange reis die begon bij de voordeur (waar de buren nog een leuk eerste kiekje schoten) en die ons via Antwerpen naar Schiphol en vervolgens naar Bonaire, Guayaquil en uiteindelijk Quito bracht. Vooral de 300km per uur van de Thalys en de min-50graden buiten het vliegtuig maakten grote indruk op de kids. De auto’s op de snelweg leken wel slakjes. En als je je vinger uit het raampje steekt van het vliegtuig, heb je meteen een ijsje!

In Quito viel ons meteen de rust op die over de stad hing: bijna geen verkeer, weinig mensen op straat en amper stadslawaai. Het bleek hier op zondag letterlijk een rustdag. Behalve voor de fietsers, want die hebben op domingo’s vrij baan op de autoloze hoofdwegen door het centrum. Doordeweeks maken ze geen schijn van kans in de verkeersdrukte hier…! Dat merkten we maandag, want vanaf het dakterras van ons hostel, waar we heerlijk kunnen eten en rondhangen, hoorden we herrie van het verkeer en zag je de smog boven het centrum hangen. Quito is een bijzondere stad, met een oud koloniaal centrum en een km verderop een modern stadsdeel (zgn ‘gringo-town’) met volop barretjes en westerse restaurantjes. Wij logeren in de oude wijk, in een cozy backpackershostel, waar we als (bijna) veertigers de gemiddelde leeftijd flink omhoogduwen ;-) Op straat hier veel kinderkopjes, steile hellingen, kraampjes, gele taxi’s, mooie (en minder mooie) mensen, trolley-bussen en – naast de stank van zwarte uitlaatgaswolken - allerlei zuid-amerikaanse geuren. Sergio herkende ze meteen weer, zo grappig hoe dat blijkbaar in de colombiaanse ‘genen’ zit! Van de typische geur van de lokale schoonmaakmiddelen tot de mierzoete geur van gazeuse met een rietje (die laatste heet hier trouwens Inca Cola). Zondag hebben we op ons gemakje door de stad geslenterd en wat aan de hoogte proberen te wennen (2800m). Zonder al te veel alcohol, want dat mag op zondag niet verkocht worden. We hadden alle vier een betonnen hoofd en waren buiten adem bij de vele trappetjes die we tegenkwamen. Dat gevoel trekt langzaam weg en op maandag hebben we ons in de Teleferico gewaagd, een kabelbaan die ons naar ruim 4000m bracht. Prachtig uitzicht over de stad en de vulkanen die eromheen liggen. ’s Middags het zondagmiddaguitje van de plaatselijke bevolking gekopieerd: met een roeibootje door een slootje in het park peddelen. De kids vonden het ’t hoogtepunt van de dag, elk een roeispaan en dan proberen om papa&mama nat te krijgen onder de fonteinentunnel waar we onderdoor moesten! Qua eten hebben we al flink wat variatie beleefd: soep gevuld met intacte kippenpoten (sancocho de gallina) tot churrasco (heerlijk gegrild vlees), empanada’s en natuurlijk ook pizza en tosti’s. En dinsdag de must-see van een verblijf in Quito ‘gedaan’: een tripje naar de evenaar, El Mitad del Mundo. Erg leuke belevenis, om met één been op het noordelijk en met één been op het zuidelijk halfrond te staan. En vooral de proefjes hadden de volle aandacht: een ei op een spijker balanceren (het lukte!) en zien hoe het water in een gootsteen rechts/linksom draait en bovenop de evenaar níet draait. Ook knap hoe de Inca’s de (bijna) juiste plek meer dan 500 jaar geleden al hadden bepaald.

Woensdag op tijd op (geen probleem want ivm tijdsverschil slapen we al om half 9 en zijn om half 6 weer klaarwakker) en dan gaat onze reis weer verder, ca 2,5 uur noordwaarts. De stad en haar drukte verlaten en de rust en ruimte van de cloud-forest opzoeken. Benieuwd wat we daar weer gaan beleven…!

(foto’s volgen later, de internetverbinding is hier zooooo traaaaag…)

• 06 Juli 2011 - 12:59

Wilmar:

Jaaaah het eerste reisverslag! Het klinkt weer goed, ik kijk nu alweer uit naar het volgende.

Dikke kus,

B.

• 06 Juli 2011 - 13:00

Brecht:

Heerlijk van jullie te lezen, ik kan het bijna meeruiken, herinneringen gaan inderdaad o.a. via geur!
    Wij hebben matig warm weer, vanmiddag een enorme bui en nu komt de zon weer door. Heerlijke vakantie lummel dagen en Martijn nog aan de klus. Geniet ervan! kus voor allen.

• 06 Juli 2011 - 14:19

YenG:

Altijd weer leuk om jullie zo te volgen en de foto's te bekijken. Geniet van de reis (en van de kippensoep, met echte kippenpoten, brrrr!. Dikke kus voor Luca en Thymo XXXXX en tot het volgende verslag.

• 06 Juli 2011 - 16:44

Susan En Ton:

Ton deed twee pogingen tot beantwoortden, maar de teksten verdwenen spoorloos; nu probeer ik het even; Ton schreef over geuren en heimwee; geuren van Bogotá en de tropen, de ijle lucht etc..
    Sancocho de gallina maakte Teresa; ook met kop en poten e.d., maar je went er deels aan...
    Wij maakten de sancocho ook soms in Maastricht; nu een goede aansporing om het weer eerns te gaan proberen...
    Geniet van het rainforrest ook; wij waren daarin in Costa Rica (jullie ook waarschijnlijk); interessant;
    ook het verslag van de evenaar vond ik erg leuk.
    Heel veel liefs voor jullie vieren....
    Susan

• 06 Juli 2011 - 17:48

Cjltwafielu:

Hoi lieverds,wat n mooi verhaal weer. Dat van dat water in de gootsteen weet ik toevallig pas sinds n paar dagen ook. Grappig! Mooi om op de evenaar te kunnen staan;mooi dat dingen al eeuwen hetzelfde zijn en nooit zullen veranderen (tenzij natuurlijk een nieuwe galileo opstaat..) we kijken uit nr jullie volgende verslag liefs, jl, c twanne, fie en luus.

• 06 Juli 2011 - 18:13

Clarinda:

Heel leuk om weer jullie avonturen te volgen!
    Heel veel plezier!

• 06 Juli 2011 - 18:54

Syl & Vin:

Hey! Dat klinkt super! En fijn dat jullie allemaal tegen de hoogte kunnen daar. Wij vermaken ons ondertussen prima in jullie huis! Gisteren heerlijk de BBQ aangestoken en net lekker op een terrasje hier in Leiden gegeten. Voor herhaling vatbaar!

Genietze en we zijn benieuwd naar de volgende avonturen :-)

Liefs,
    Syl, Vin, Poekie en Siepie

• 06 Juli 2011 - 21:13

Sabine:

Hallo lieve vrienden,

Jullie hebben het wel lekker zo te zien, fijn hoor.
    Ik was vandaag toevallig nog in de buurt van jullie huis. Ik was met buurvrouw Chantal mee naar de Speelschans vanwege de verjaardag van Isa, mijn aanstaande schoondochter. Daarna een ijsje eten bij de frituur van onze buurman Jeroen (Korevaarstraat 7, mooie zaak!). Jammer dat jullie niet thuis waren! Morgen ga ik met Mila en Petijn mee op schoolreisje naar het Dolfinarium, je bent moet toch wat als werkloze.
    Ik wens jullie heel veel plezier samen, geniet ervan.

Liefs, Sabine

• 07 Juli 2011 - 06:02

Ilse:

wow, wat een avontuur dat jullie weer aangaan. Krijg zelf ook de reiskriebels als ik dit lees. Leuk die proefjes bij de evenaar en het andere eten en al die geuren. Geniet er van!

• 07 Juli 2011 - 08:09

Jan En Marijke:

Hallo globetrotters!
    Wat weer een mooie reis zo samen! Geniet van alles en we blijven jullie volgen!

Kus van Jan en Marijke

• 07 Juli 2011 - 12:02

Anna:

Heeeeeerlijk!
    Je schrijft heel goed Natalie, wist je dat?
    Leuk om de kantoordag even te onderbreken met een mooi verhaal vol inspiratie!
    Veel liefs en geniet met volle teugen!
    x,Anna

• 07 Juli 2011 - 16:41

Anke:

Dag ondernemende lieverds, Ik ben onder de indruk, zo hoog nog ademen, LT aan het roeien in een grote boot. zwaar werk hoor! Word je lekker warm van zeker? Wat een wonder, daar midden op de evenaar en het draaien van de wereld. Ik ken het alleen van Afrika, dat water dat de verkeerde kant op draait. Kunnen jullie ook zien hoe de maan en sterren staan?
    Goede reis in het binnenland.. wij fietsten gisteren met Hannie's zus en zwager naar Egmond en aten allerlei gerechten aan het Castricumse strand. Tot gauw meer en intussen liefs voor alle vier..
    Anke

• 07 Juli 2011 - 19:25

Arie U.:

Prachtig verslag en mooie foto's ... Dat van de Thalys herken ik maar al te goed ... In 2003 zijn mijn dochter en ik - nog voor haar 16e verjaardag- naar Parijs geweest met de Thalys ... Ik zie al die auto's nog achteruit rijden ... En dan staan jullie ineens aan de andere kant van de wereld ... een hele belevenis ... Een fijne vakantie nog verder ...

• 12 Juli 2011 - 20:12

Arianne:

Wauw wat staat dat reizen jullie alle 4 toch goed!!

Geniet van deze heerlijke tijd samen op een bijzondere reis!

Liefs,
    Arianne