Jungletrekking bij Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Jungletrekking bij Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Jungletrekking bij Chiang Mai

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

15 Augustus 2013 | Thailand, Chiang Mai

Zaterdag 10 aug is weer een reisdag: van Sukhothai naar Chiang Mai. We reizen 2e klas dit keer, en dat betekent geen gereserveerde plaatsen...dus belanden we helemaal achterin de bus. De 'stewardess' is een norse dame (en dat in t land van de glimlach!) die in een overboekte bus iedereen erin probeert te proppen. We doen net alsof we niet snappen dat er een man graag nog tussen ons in wil zitten, want 'dat past best'...soms is t zo handig als je geen Thai verstaat;-) In Chiang Mai stappen we over op een redcar (rode pickuptaxi) die ons naar Rawisara Resort brengt, net iets buiten de stad. Het blijkt een prachtig kleinschalig resortje met overdadig veel groen en stijlvolle bungalows rond een mooi zwembad. De ruime familyroom mét jacuzzi is je van het en we wentelen ons in de Thaise weelde. Zondag blijkt de wekelijkse Sunday Market in de stad te zijn en na een stadswandeling wordt rond 16u de straat afgesloten en ploppen er opeens allerlei kraampjes op. Eetstalletjes, souvenirs en natuurlijk ook de mobiele Thaise massagesalon: een rijtje luie stoelen onder een boom waar je voor een habbekrats je moeie voeten kunt laten masseren. Heerlijk! Daarna slenteren we verder en nuttigen we in etappes ons avondeten bij de vele eetkraampjes met steeds weer een ander lekker gerechtje. Het is extra druk op de markt omdat op maandag 12aug de koningin jarig is (en meteen moederdag) en dat betekent dat iedereen een extra dag vrij is. Wij hadden die dag bestemd voor ziplinen: langs lange kabels door de jungle zoeven en abseilen. Leuk!! Ons groepje bestond uit ons vier, aangevuld met drie chinese dames die het ook wel eens wilden proberen. Dame één gaf er met haar hoogtevrees al vóór de eerste hindernis de brui aan. En dame twee stootte haar scheenbeen bij de tweede zipline waardoor ze niet verder kon en zich met dame drie liet terug zippen naar t startpunt. En toen werd het dus een privétocht met z'n viertjes. We sjeezden langs ziplines en klauterden over touwbruggen, wiebelplanken en een flying skateboard. Het toetje was abseilen van 40m hoogte, joepie!!
Van dinsdag 13 t/m 15 aug doen we een 3daagse trekking door de jungle ten zuidwesten van Chaing Mai. Onze gids is Monky en we starten de tocht met een ritje op de rug van een olifant. We lazen op nu.nl dat de grote reisorganisaties gestopt zijn met dit soort uitjes vanwege de slechte ervaringen met de 'verzorgers' van de olifanten. We letten dus extra goed op en troffen gelukkig een redelijk goeie plek met gezond ogende olifanten en aardige verzorgers. En een babayolifantje deed ons smelten, wat een snoepie. Gelukkig hier geen showtjes met de olifanten, maar toch voelt het wat fout. Als toerist op de rug van zo'n indrukwekkend dier... De kids genieten echter met volle teugen. Na de olifanten zetten we onze tocht voort en gaan te voet verder, de jungle in. Onderweg laat Monky ons allerlei mooie planten en bijzonderheden zien en hij vermaakt de kids met leuke 'trucjes': blaadjes die heel hard ploppen als je er met je vlakke hand op slaat, zonnehoedjes vouwen van een bananenblad en bellenblazen met weer een ander plantje. Ook bezoeken we de dorpjes van twee hill-tribes, de Longnecks en de White Karen. Vooral de Longnecks zien er bijzonder uit door de vele gouden ringen die ze om hun uitgerekte nek dragen (de dames dan, want mannen moeten jagen en kunnen daarbij geen obstakels gebruiken). Eind van de middag arriveren we op de eerste overnachtingsplek en wassen we het zweet en vuil van onze lijven in de rivier. De vrouw des huizes staat al in een pan te roeren. Wat gaat er veel tijd en aandacht zitten in het (voor)bereiden van het eten op een houtskoolvuurtje, niet te vergelijken met onze goed ingerichte Hollandse keukens... En wat maken ze toch steeds weer overheerlijke gerechten! Rond 19u is het in een paar minuten pikkedonker en bij kaarslicht brengen we de avond door met kaarten en kletsen. En bamboe-snijden: een lokaal jongetje maakt voor de kids een echte propjesschieter van een bamboestok. En Monky fabriceert zowaar een vork en mes. Om 21u al naar bed, of wat daarvoor door ging: rieten mat met dunne matras look-a-like erop...houten billen en heupen bij t opstaan! Na t ontbijt de rugzak weer ingepakt, regenhoesje eromheem en verder langs de rivier. Doordat t regentijd is, staat de rivier best hoog en moeten we af en toe een omweggetje klauteren. Prachtige tocht en heerlijk om zo in the middle of nowhere te wandelen. Af en toe een hutje met een rijstveld erbij, verder overal waar we kijken groene jungle. Gelukkig lopen we wel met een gids, want we zouden zelf compleet verdwalen hier;-)  De tweede nacht brengen we door bij een oud Karen opaatje. Hij wordt verzorgd door z'n dochters die ook in het minidorpje wonen en verdient wat bij door toeristen te ontvangen in zijn hut. Hij lijkt stokoud, maar blijkt 'pas' zeventig. Opa Ton en opa Gerard lijken jonge goden naast dit meneertje;-) De kids hebben ook meteen door waarom ze elke dag 2x hun tanden moeten poetsen...de stompjes met ontstoken tandvlees zien er best akelig uit! Na een nacht op wederom heerlijke hästensmatrasjes gaan we weer op pad. Eerst bezoeken we nog het schooltje van het dorp (en omliggende regio) waar de kids een A4tje maken over Holland met vanzelfsprekend mooie tekeningen van kaas, molens en tulpen! De juf hangt t op en we zwaaien de kindertjes gedag. De laatste kilometers zijn bergafwaarts en we sluiten de trekking af met een bamboe-raft tochtje. Ser en Luca wilden liever gaan whitewater raften, maar de waterwatjes van de family vinden het bamboevlot een prima alternatief en we kabbelen lekker stroomafwaarts door wat stroomversnellingen. Daarna weer in de redcar richting Chiang Mai, waar we een nachtje in Rawisara hadden bijgeboekt. Heerlijk om weer even van de luxe te genieten na drie dagen back to basics!

• 17 Augustus 2013 - 09:04

Bart:

Zier er allemaal weer erg goed uit luitjes. Erg grappig over the tandenpoestsen en dat zipping lijkt Tom ook wel wat! Geniet ervan.

• 18 Augustus 2013 - 19:10

Ton En Susan:

Boeiend verslag, doet me terugdenken aan tocht naar Ciudad Perdida, maar dat was meer afzien. Muggen bij de rijstvelden? Thuis alles OK, met groeten van Poekie en Siepie. Wij weer terug in Maastricht.