Relaxen op Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Relaxen op Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Relaxen op Ko Tao

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

26 Augustus 2013 | Thailand, Ko Tao

Vanuit Chiang Mai nemen we op 19aug om 17.30u de nachttrein naar Bangkok. Helaas waren de VIP/eerste klas kaartjes al lang gelden uitverkocht (het schijnt dat reisorganisaties hele wagonnen reserveren...) dus werd het tweede klas. Geen eigen coupeetje, maar vier stoelen in een grote wagon die na zonsondergang worden omgebouwd tot twee bedden beneden en twee boven. Als je smetvrees hebt, dan is dit geen comfortabele manier van reizen;-) Maar wij zijn niet van suiker en doen alsof we de kleine kakkerlakjes niet zien. En het ritme van de trein is lekker slaapverwekkend! We zitten naast een Belgisch gezin met twee jongens in dezelfde leeftijd, dus die hebben elkaar snel gevonden en laten elkaar hun digitale kunsten zien. En als de bedden zijn klaargemaakt, duikt iedereen achter z'n gordijntje om wat te lezen of te gaan slapen. Dat laatste lukt niet heel goed, we stoppen bij elke stal en toeteren bij elke spoorovergang... Na een ietwat gebroken nacht komen we na 15uur aan in Bangkok. We stappen meteen over op een taxi richting busstation want we willen graag door naar het zuiden om woensdag met de vroege boot te kunnen overvaren naar Ko Tao. Een lange reisdag dus, je moet wat over hebben voor een bounty eilandje;-) Op t busstation van Bangkok boeken we kaartjes voor bus en boot en eten we in een restaurantje met wifi, zodat we nog een hotelletje in Chumpon kunnen reserveren. Waar we tijdens andere reizen alle reserveringen met de telefoon deden (waarbij praten met handen en voeten niet zo makkelijk gaat als de persoon aan de andere kant van de lijn geen Engels spreekt...), gaat nu alles heel gemakkelijk via internet. De digitalisering is ook toegeslagen bij het backpacken!
Na een lange rit rollen we 's avonds vermoeid de bus uit in Chumphon, waar we voor t eerst tijdens deze vakantie nergens een taxi kunnen vinden. In alle andere plaatsen waar we zijn geweest struikel je erover, maar hier heeft iedereen eigen brommertjes of ander vervoer en zijn taxi's niet meer nodig. Via een behulpzame politieagent komt er toch een meneertje om ons op te pikken en naar t hotel te brengen. Daar duiken we nog even in t zwembad en meteen ons bedje in. Want we worden woensdag 21aug al om 6uur opgehaald bij ons hotel en rijden met een steeds voller wordende bus met reizigers en rugzakken naar de pier van de boot. We dachten dat we de snelboot geboekt hadden, maar helaas blijkt het een wat slomer exemplaar. We zitten wel lekker buiten in t zonnetje en Natalie en Thymo houden de neus in de wind en blik op de horizon om niet zeeziek te worden. Ook de reispilletjes helpen een handje en na 3,5 uur staan we met acht benen in het witte zand van Ko Toa. Eerst maar eens even wat bijkomen van de overtocht, onder t genot van een fruitsapje, laat ontbijt en een goeie bak koffie. Ser gaat vervolgens met Luca vervolgens op ontdekkingstocht en ze brengen 5kilo was naar de laundry, kopen alvast de boot/bus tickets voor de terugweg en oriënteren zich op een duiktripje. Het is voor Ser alweer 5jr geleden dat-ie z'n PADI haalde, dus hij heeft een theorieboek meegekregen van de duikclub om t geheugen alvast wat op te frissen. Luca mag als tienjarige ook al een duikcursus doen, maar twijfelt en besluit met benauwde stem dat-ie dat over twee jaar wel wil doen;-) Met een longtail boot varen we naar Saithong Resort en betrekken we de familyroom. Deze heeft als enige helaas geen zeezicht, dus we zorgen er meteen voor dat we de andere drie nachten in twee beachfront hutjes zitten. We luieren lekker de hele dag aan t strand onder de palmbomen, met boekje en spelletjes. Heerlijk, daar kwamen we voor. We kunnen ook prima eten in t restaurantje van Saithong, dus hoeven hier eigenlijk vier dagen niet weg! Maar ja, zo'n mooi eiland vraagt er natuurlijk om om bewonderd te worden. Dus doen we op donderdag een snorkeltrip rond t eiland. Prachtige snorkelplekken, we waanden ons in de film Nemo en zagen Gail, Dory en natuurlijk Nemo in een 'wapperende' anemoon. Mooi koraal en kleurige vissen. Hoogtepunt was een enorme school kleine visjes die om ons heen zwermde. Hoe weten die duizenden visjes nou toch welke kant ze met z'n allen tegelijk op gaan zwemmen??:-) Op vrijdag maakt Ser een tocht met twee duiken en kunnen Natalie en kids mee om te snorkelen. Helaas is de zee te ruig om ontspannen te kunnen snorkelen...en wel ruig genoeg voor wat draaiende buikjes... Maar Ser maakte twee prachtige duiken dus t was voor t goeie doel! Zaterdag toeren we met onze brommertjes over t eiland en bezoeken wat andere baaitjes. Ko Tao is een heerlijk groen eiland met flinke heuvels en rotsige baaitjes. Met de zon op t water ziet het er prachtig turquoise uit. Het is soms wel spannend rijden met z'n tweeën op een brommertje over onderharde stukken... De kids voelen zich stoere kerels als zij soms eventjes het stuur mogen overnemen, de liefde voor t rijden zit er al vroeg in! We sluiten ons verblijf op Ko Tao af met een lekker dineetje bij Whitening met de voetjes in het zand (soort Witzand in Noordwijk, zelfde eigenaar?). Zondagochtend sluiten we onze strandhutjes af en vertrekken we met vier personen en vier-en-een-halve rugzak op twee brommertjes richting de boot. Het gaat wat langzamer dan zonder bagage, maar we komen de heuvel over! Bij t inleveren van de brommers komen we erachter dat onze reisbuideltjes met de paspoorten nog in de kluis van t resortje liggen....oeps, die hebben we wel nodig! Ser scheurt dus nog even heen en weer en we halen gelukkig met gemak de snelboot. De catamaran ferry brengt ons in 1,5uur naar het vasteland terug waar de bussen al klaar staan om ons (en vele anderen) weer verder te vervoeren naar o.a. Bangkok. Daar komen we om 21u aan en laten we ons met een taxi afzetten bij een vijfsterrenhotel. Dit was een grote wens van Luca, en met een superdeal bij booking.com nog goed betaalbaar ook. We voelen ons wel wat underdressed met ons vieze reiskloffie en de rugzakken...maar daar kijkt niemand van op. Met hongerige magen bellen we de roomservice en vieren we ons laatste avondmaal in Thailand!

• 25 Augustus 2013 - 20:31

Brecht:

Goeie reis terug.
    de poesjes verlangen naar een aai, ze staan al op de uitkijk!

X Brecht.

• 26 Augustus 2013 - 09:13

René:

Top Ser, weer eens gedoken!!! goed te lezen dat jullie je vermaken

• 26 Augustus 2013 - 12:59

Pieter:

Het klinkt allemaal erg mooi! Goede reis terug!

• 27 Augustus 2013 - 12:03

Wendy Reinders:

Erg leuk om te lezen! Wat een ervaring