Tempels, tempels en ..... tempels! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Tempels, tempels en ..... tempels! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Tempels, tempels en ..... tempels!

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

10 Augustus 2013 | Thailand, Sukhothai

Op woensdag 7aug reizen we met de bus van Kanchanaburi naar Ayutthaya. Het openbaar vervoer in Thailand reist trouwens erg gemakkelijk. Ondanks dat we de overdaad aan bordjes, aanwijzingen en tickets niet kunnen ontcijferen, lukt het steeds om in de juiste bus te stappen. Mensen zijn hier erg behulpzaam en vriendelijk en het aangeleerde wantrouwen dat we op onze reizen altijd voelen op busstations en bij taxi's is in Thailand al wat aan t wegzakken. Maar we blijven alert;-) en balen er stiekem toch van als blijkt dat we voor bv een tuktuk ritje 'teveel' betaald hebben, haha.
In Ayutthaya lopen we naar t hotel, het lijkt niet zo ver op de kaart. Maar met een rugzak en op t heetste moment van de dag voelt het wel zwaar...! Dus duiken we meteen het zwembad in en dobberen daar de rest van de middag in rond. 's Avonds gegeten bij de 'top choice' uit de lonelyplanet. De tuktuk chauffeur die voor ons (best luxe) hotel stond, nam al aan dat we daar naartoe wilden ;-)
Omdat we gisteren te lui waren om de highlights van Ayutthaya te bekijken, doen we op donderdagochtend een tempeltourtje op z'n Japans: met een tuktuk scheuren we in krap 1,5 uur langs de drie mooiste exemplaren.  De kids vinden t prachtig, zo gaat t lekker snel! Vooral het in boomwortels ingegroeide buddhahoofd oogst van alle vier bewondering.
Eind van de ochtend stappen we in de bus naar Sukhothai. We kozen voor eerste klas kaartjes en namen aan dat dat meer beenruimte betekende. Maar het blijkt vooral te gaan om de service aan boord: een echte stewardess (incl hoedje!) voorziet ons van een doosje met water, koekjes en verfrissingsdoekjes en ze brengt dekentjes rond. Alleen de flightsafety instructies ontbreken nog;-) Halverwege de 6u lange rit stoppen we voor een maaltijd in de 1st class lounge van het busstation ('spicy or non-spicy') en onderweg worden we vermaakt met TV: de Thaise André van Duin revue met vreselijk infantiele humor. We luisteren maar naar onze eigen muziek en sluiten ons af voor t getetter. Volgende keer oordoppen in de tas stoppen!
In Sukhothai logeren we in 4T Guesthouse waar we twee kleine bungalowtjes naast elkaar hebben. Ook hier een zwembadje (zouden we ze er op uitkiezen?) dat meteen moet worden uitgeprobeerd. 's Avonds eten we bij een restaurantje van een Belg, met Duvel en Hoegaarden op de kaart! We delen de tafel met de Frans gezin met drie kinderen en met een spel kaarten leren ze elkaar nieuwe spelletjes. Vrijdagochtend huren we twee brommertjes en tuffen we naar de old city, waar we oude tempels bekijken waarvan er sommigen mooi gerestaureerd zijn. Vooral de tempel met de olifanten valt erg in de smaak. We voelen ons wel aangetrokken tot de serene rust, verdraagzaamheid en wijsheid van het buddhisme. En dan gaat t regenen....en het lijkt voorlopig niet op te houden. We lunchen met kipsate en plakrijst onder een bamboeafdakje en gaan daarna weer verder, voorzien van plastic regenponcho's. Wat staan ze ons leuk, we zijn net de familie smurf;-) Het historische park is erg groot dus de brommertjes komen goed van pas.  Na de culturele dosis van de ochtend stappen we in de namiddag op de mountainbike voor een sunset tour door de rijstvelden en dorpjes rondom Sukhothai. Geweldig mooi en superleuk om weer eens te fietsen. De kids sjezen er op los en doen wheelies over elk klein heuveltje. Onze gids heet Miao ("miauw") en ze vertelt veel over de locale gewoontes, rijstvelden en natuur. We bezoeken nog een locale rijstwhiskey stokerij (voor de liefhebber: we kregen nog een flesje mee...) en horen dat er veel slangen (cobra's) in de rijstvelden huizen die gelukkig veel banger voor ons zijn dan wij voor hen. Helaas geen zonsondergang door de vele wolken, maar wel een mooie afsluiting van ons verblijf in Sukhothai.

• 13 Augustus 2013 - 11:36

Dieneke:

Wat een mooie ervaringen doen jullie weer op met elkaar!Veel plezier nog!

• 15 Augustus 2013 - 23:10

Frank:

gaaf om zo te reizen met de kids
    geniet er van
    en je weet, wij zijn door jullie geinspireerd en gaan kopieren ;-)