The Bridge over the River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu The Bridge over the River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

The Bridge over the River Kwai

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

07 Augustus 2013 | Thailand, Kanchanaburi

In Kanchanaburi logeren we in VN Guesthouse, een hostel aan de rivier met drijvende vlotten waar de kamers op gebouwd zijn. Lekker basic allemaal, echte backpackersplek, inclusief boekenplank met kromgetrokken ruilboeken;-) De kids vindt t hier veel gezelliger dan in t hotel in Bangkok, en wij ook. De eigenaresse is erg behulpzaam en heeft in drie zinnen al vijf praktische tips gegeven over de brug, treintijden, brommers en de laundry (dat laatste is écht nodig na een week zweten...!). Na de lunch op t terras huren we twee brommertjes en rijden eerst naar het  Railway Museum, waar we onder de indruk raken van wat zich hier rond 1942 heeft afgespeeld: Japanners die 421 km treinrails hebben (laten) aanleggen van Thailand naar Burma, honderduizenden krijgsgevangenen en arbeiders, erbarmelijke omstandigheden en ongelooflijk veel doden... Goed om dit eerst te doen, voordat we als toeristen over The Bridge hobbelen en foto's schieten. Ook de kinderen zijn onder de indruk, mede doordat er veel Nederlanders zijn omgekomen, dan is die geschiedenis ineens veel dichterbij.
's Avonds genieten we van de zonsondergang op het terras, dat uitkijkt over de rivier en de frisgroene rijstvelden daarachter.
Dinsdag regelen we samen met een Nederlands stel een stuitertaxi en gaan we een dagje naar de watervallen in Erawan National Park. De kids vinden vooral Marco erg interessant want hij is militair en daardoor natuurlijk superstoer. En een keertje Nederlands praten is lekker makkelijk! Ze leren trouwens dagelijks nieuwe Engelse woorden en hebben steeds minder schroom om in een restaurantje iets te bestellen of een vraag te stellen.
De waterval bestaat uit 7 niveaus en het is een flinke wandeling en klim. Maar doordat we doen alsof het een game is waarbij je steeds een nieuw level kan halen, dribbelen de kids voor ons uit. En telkens een duik nemen is natuurlijk ook erg aanlokkelijk. Het allerleukst zijn de visjes die er zwemmen: ze knabbelen zachtjes de dode huidcellen van je voeten! Als je eenmaal 'door' bent is het heerlijk en zo leuk om te weten dat deze behandeling in de gemiddelde beautysalon in Nederland een aardige duit kost:-)
Nadat we het hoogste level gehaald hebben, rijden we schoon, moe en met een eeltlaagje minder weer naar het hostel terug. Daar luieren we op het mooie terras, lezen en doen spelletjes. 's Avonds als de kids op bed liggen (met walkietalkie binnen handbereik), zoeken we uit hoe we onze reis gaan vervolgen: we willen eigenlijk meteen door naar Sukhothai, maar dat is te ver op één dag. Dus de eerstvolgende stop wordt Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand.