Toeren door het Noorden - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Toeren door het Noorden - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Toeren door het Noorden

Blijf op de hoogte en volg SNLT

20 Augustus 2013 | Thailand, Chiang Rai

Na bijna drie weken openbaar vervoer huren we op vrijdag 16aug voor vier dagen een auto ("no driver? sure?") om eens lekker helemaal zelfstandig te kunnen reizen zonder bustijden en stations. Ser wil wel eens in een pickup rijden, dus we huren er eentje met cap. Het blijkt een enorme bolide als-ie wordt gebracht bij t hotel, we lijken net een expat gezin dat een lang weekend de stad uitgaat;-)
Eerst op zoek naar een ziekenhuis omdat Ser last heeft van z'n oren door t zwemmen. We krijgen de tip om naar McCormick hospital te gaan, een voormalig missie-ziekenhuis. We hadden de kids voorbreid op een middag in t ziekenhuis, maar dat viel reuze mee: inschrijven, wachten, gewicht/bloeddruk/klachten doornemen met zuster, doorverwijzing naar nose&ears, wachten, dokter spuit oren uit, druppeltjes mee en na 2 uur staan we weer buiten. Met schoongespoelde oortjes reden we Chaing Mail uit. Wel even wennen aan t verkeer, want ze rijden hier links. Dat went snel, evenals het meerijden met de flow. Alleen die onleesbare borden...gelukkig hebben we een iPhone met gps, dus rijden we op het Apple-gevoel en komen we waar wezen willen. In Chaing Dao bezoeken we de grotten. Een dame uit het dorp geeft ons, na een donatie aan boeddha, een rondleiding door de donkere gangen en spelonken voorzien van één petroleumlamp: spannend, zeker voor Thymo die bang is in t donker en zich afvraagt wat we doen als de lamp van die mevrouw het niet meer doet... z'n eigen 'koplamp' geeft wat rust gelukkig;-)
De eerste nacht slapen we in Chiang Dao Nest, waar we een sfeervol bamboehuis hebben op een pittoreske plek met prachtig uitzicht op de hoogste limestone berg van Thailand. Nest heeft ook een zeer goed aangeschreven restaurant waar we vanzelfsprekend 's avonds heerlijk eten.
Zaterdag rijden we naar de hotsprings bij Fang en badderen we in thermaal (heet!) water. Je kunt ook een zakje eitjes kopen dat je 10min in een borrelende poel kan hangen tot ze gekookt zijn. We blijven er niet naast staan, want de stank is niet te harden...maar de eitjes smaken uiteindelijk heerlijk!
's Avonds slapen we in Tha Ton, in twee hutjes bij de Garden Home aan de rivier. Niet echt een bijzonder plaatsje, maar prima als stopover op onze noordelijke route. Zondag gaan we via de Birmese grens (Myanmar) naar de Golden Triangle. Vroeger berucht vanwege de opiumhandel, tegenwoordig vooral een toeristisch drielandenpunt. De Mekong rivier vormt hier de grens tussen Thailand en Laos, en splitst zich in twee takken bij Myanmar. Ook China ligt hier heel dichtbij. We lunchen aan de rivier met mooi uitzicht op de driehoek en toeren daarna verder naar Chiang Rai. Hier logeren we in een mooi resortje (LaLuna) waar we twee bungalows bij t zwembad hebben. Rugzakken neerzetten en meteen erin natuurlijk! De overhangende palmboom biedt leuk klim en spring vermaak. 's Avonds zoeken we het volgens de lonely planet leuke Nederlandse restaurantje, maar dat is onvindbaar. Jammer, we hadden wel zin in een stamppotje;-) We komen terecht op een nightmarket waar je lekker kunt eten en waar we worden getrakteerd op authentiek Thais podiumvermaak. Een aantal mooi aangeklede dames bewegen en playbacken over het podium. Hun mond beweegt Thais op de westerse liedjes, dus dat ziet er niet echt synchroon uit;-) Maar het blijkt niet om de zangkwaliteiten te gaan, maar vooral op t mooi lopen en kijken. En er zitten ook wat she-males bij, hoewel je erg goed moet zoeken! In heel Thailand hebben we vaker vrouwen gezien waarbij je je afvraagt of het geen man is...travestie is hier een gebruikelijke gewoonte waar niemand raar van opkijkt.
Maandag 19aug rijden we weer via een mooie route terug naar Chiang Mai waar we de auto inleveren op t treinstation, perfecte aansluiting!