Olifanten & Melakka, met een echt Stadhuys! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Olifanten & Melakka, met een echt Stadhuys! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Olifanten & Melakka, met een echt Stadhuys!

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg SNLT

25 Augustus 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

21-24 augustus '07
Vanuit KL de bus genomen richting Termerloh, volgens de lonely planet (onze reisbijbel) vlakbij het Elephant Center dat we willen bezoeken. Eenmaal aangekomen op het busstation van Temerloh bleek het olifantenpark ca. 60 km terug te liggen, in de richting van KL. Ietwat ineffecient gereisd dus, maarja, die olifanten staan al maanden op het verlanglijstje van Luca, dus een extra taxirit hadden we er graag voor over! En het was hartstikke leuk. De olifanten kon je van heel dichtbij meemaken en voederen. Ze houden van bananen en watermeloenen! Thymo stond na wat aarzelen vooraan bij het voeren, Luca hield gepaste afstand, maar vond het ook prachtig. De climax was het ritje bovenop de olifant, wat voelden onze ventjes zich stoer! (al keken ze ook wel wat benauwd...) En de baby-olifantjes waren het schattigst, ze mochten pelpinda's eten en pikten ze zo uit de handen van de kids met hun slurfjes. Aaien was wat gek, want ze hebben rare kriebelige borstelharen vond Luca. Na dit olifantenavontuur door met de volgende bus richting Melakka, ongeveer 4 uurtjes zuidelijker. Het was een lange reisdag waarbij zelfs de kids genoeg hadden van de bus. Luca kon niet meer afgeleid worden met z'n MP3-speler (wat normaal prima gaat, hij luistert met veel plezier naar zijn eigen muziek en luisterverhaaltjes). Na een tijdje piepen dat-ie nu echt nodig moest, mocht-ie in een lege fles plassen. Dat was pas stoer (kan jij niet he, mama!), en dat hield 'm het laatste stukje busreis bezig. We logeerden in het Heeren House, een leuk klein koloniaal pand met 6 kamers. Er paste geen extra matras in de kamer, maar gelukkig was het hemelbed van kingsize formaat, dus kon Luca tussen ons in slapen. Thymo slaapt heerlijk in zijn eigen reistentje.
De eerste dag in Melakka hebben we ons laten verleiden tot een toeristisch trishaw-ritje: een soort fietsriksja met zijspan. Er rijden prachtige exemplaren rond versierd met plastic bloemen, parasollen, vlaggetjes, lampjes, toeters en vaak een muziekinstallatie die keihard tettert. Onze fietsers (met z'n viertjes op 1 fiets konden we die arme oudjes niet aandoen) probeerden ons allerlei bezienswaardigheden binnen te praten in het 1-uur-durende-fietsrondje, maar als echte hollanders wilden we natuurlijk waar voor ons geld, dus hup, fietsen! Luca vermaakte zich intussen uitstekend met de toeterinstallatie en Thymo wilde liever blijven zitten, dan WEER een tempel bezichtigen (wil niet tempeltje!). 's Avonds voor het eerst saampjes wat gedronken in een mooie bar op babyfoon-afstand, heerlijk. Het communiceert alleen met handicap, want ik (N) heb al ruim een week 1 dicht oor vanwege een oorontsteking... Gelukkig gaat het langzaamaan beter. De tweede dag in Melakka hebben we een prachtig sultanpaleis gezien (groot houten huis op palen, gemaakt zonder 1 spijker) en zijn we in wat oorspronkelijk Nederlandse gebouwen geweest, w.o. het Stadhuys. Grappig om hier hollandse roots terug te vinden, zo ver van huis.

Heel af en toe schemert er een gedachte aan huis: hoe zou het gaan, hoe is het met iedereen in NL, zijn er nog leuke nieuwtjes. Heel soms bladeren we wat in een rondslingerende krant, maar het kan ons niet echt boeien. TV missen we helemaal niet en computers zijn meestal wel ergens te vinden hier, dus aan die behoefte kunnen we eenvoudig voldoen. En het werk is erg ver weg, da's een goed teken. Kortom, we genieten er erg van.
De vlucht naar Jakarta is inmiddels geboekt: op dinsdag 28 augustus vliegen we door naar Indonesie. Dus die reisgidsen zijn nu ook onderuit te tas tevoorschijn gekomen!

Mocht iemand nog tips hebben, dan horen we die natuurlijk graag. Kan ook via de mail op snlt@live.nl

Selamat Malam!
SNLT