Indonesie, Jakarta: The Big Durian - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Indonesie, Jakarta: The Big Durian - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Indonesie, Jakarta: The Big Durian

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg SNLT

03 September 2007 | Indonesië, Batavia

28-30 augustus '07
Op dinsdag 28 augustus vlogen we van KL naar Jakarta in Indonesie (Java). Na een prima vlucht doken we met een riante taxi de drukte van Jakarta in...wat een stad, wat een mensen, en vooral wat een verkeer. Het is overvol op de wegen en een 2-baansweg doet dienst als 6-baans. Ze schijnen hier ook links te rijden, maar de weg wordt gebruikt zoals het uitkomt. Gelukkig dat we geen huurauto hebben..! De bijnaam van Jakarta, The Big Durian, is zeer begrijpelijk. Voor degenen die de durian niet kennen: dit is een grote vrucht met stekelig schil die ongelooflijk stinkt en daardoor o.a. verboden is om in bus/trein mee te nemen of op je hotelkamer te verorberen! En dat is Jakarta: stinky, smoggy en overvol. Maar ook stiekem best interessant om de eerste indruk van Indonesie te krijgen. De overereenkomsten met Maleisie zijn redelijk groot qua natuur, taal en godsdienst. Maar verschillen zijn er zeker ook. We gebruiken hier veel vaker handen en voeten om iets duidelijk te maken, terwijl in M vrijwel iedereen engels praat. Indonesie is overduidelijk minder ontwikkeld dan M. Armoede is veelvuldiger en alles (buiten Jakarta) is nog goedkoper dan in M. Het is wat primitiever en in restaurantjes en hotelletjes merk je dat o.a. aan het sanitair (smoezelig, en ook al weet je dat het is schoongemaakt, ik heb er toch ietwat moeite mee als de kids de toiletbril eens even stevig vastpakken...!).
De eerste avond in Jakarta hebben we onszelf verwend met een heerlijk diner in een prachtig restaurant. Het bleek dat de aanbeveling van de reisgids vrijwel tegenover ons hotel lag, dus die tip konden we niet negeren! De bediening was keurig en overvloedig aanwezig, dus als Thymo een autootje van zijn kinderstoel (letterlijk soort troontje) liet vallen, dan stoof er een ober op af om 'm op te rapen. Dat was best een leuk spelletje...! Ahum, ietwat genant dus.
De volgende en enige dag in Jakarta hebben we ons door een taxi in ca. 5 uur door de stad laten rijden, met de nodige stops natuurlijk, maar ook vele files. Jakarta is groot en uitgestrekt dus te voet niet te doen. Tot groot plezier van Luca, die vond dit wel een leuk dagje zonder lange wandelingen! Met soepjurk de moskee bezocht (grootste in ZO Azie en geschikt voor meer dan 20.000 biddende moslims) en ook de katholieke kerk die er rechttegenover lag. Kaarsje gebrand bij Maria natuurlijk en Luca heeft eindelijk weer eens een jezus-je gezien. Hij blijft het raar vinden dat die niet in tempels hangen. Verder wat andere highlights en natuurlijk het koloniale Cafe Batavia, waar Beatrix en Juliana aan de muur hingen en dat met hollands antiek was ingericht. Na alle inspanningen heerlijk gezwommen in het zwembad van het hotel en de volgende dag met de trein naar Bandung gereist, ca. 3 uur verderop.

• 05 September 2007 - 11:24

Ton En Susan:

Kun je je voorstellen dat jullie als Nederlandse koloniale ambtenaren dan wel als plantagehouders in die gordel van smaragd wonen en werken?