Middenin de theeplantages - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Middenin de theeplantages - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Middenin de theeplantages

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg SNLT

03 September 2007 | Indonesië, Bandung

30 augustus - 2 september '07
Eenmaal in Bandung wilden we graag meteen door richting de theeplantages waar je ook kon overnachten. Ser heeft getracht het taxi-kartel te doorbreken en kon een goeie deal sluiten. Het is nog wat wennen aan de Indosische rupiah (die met vele nullen lastig omrekent in het begin) en de onderhandelingstechnieken. Maar als doende leren we snel. Na 2 uur toeren komen we op een prachtige plantage aan, waar we een nacht kunnen blijven. Letterlijk in the middle of nowhere en dus grote stilte 's nachts, mede ook doordat er geen airco nodig is hier want het koelt af tot 15 graden, hetgeen wij als superkoud ervaren! Mooie sterrenhemel waar we het steelpannetje niet kunnen zien, we kijken naar het zuidelijke halfrond. Weet iemand of een kompas ook in de war is als je de evenaar overgaat? Luca's kompasje wijst steevast 180 graden de verkeerde kant op!
's Ochtends mooie wandeling gemaakt over de plantage, waarbij we ook een schoolplein op de kampung doorkruisten. We waren de happening van de week: "hello mister, what's your name?" was het enige engels dat gesproken werd en verder veel kabaal en zwaaien en lachen. Erg grappige foto's levert dat op. Na de kennismaking met de omgeving een (betaalde) lift gekregen naar een nabijgelegen dorp waar we nog 2 nachtjes bleven. Lekker geluierd in en om onze mooie bungalow, met openhaard. Die hebben we dus heerlijk gebruikt voor de koude avond! Nog toeschouwers geweest van een echt familiefeestje, waarbij lokale spelletjes werden gedaan, w.o. ook het welbekende kroepoek(=koek)-happen! Zou dat nog iets hollands zijn of hebben wij dat van daara overgenomen?
Na deze overdaad van rust werd het weer tijd voor een stad. Zondag 1 september zijn we dus doorgereist richting Yogyakarta in centraal Java. En lange reisdag waarbij we om 4 (!) uur op moesten om de trein van 7 uur in Bandung te kunnen halen. En daarna in ca. 7 uur naar Yogya gereden in de eksekutif wagon (voor 13 euro pp). Prachtige tocht langs rijstvelden en -terrassen!

• 05 September 2007 - 11:08

T En S:

Bedoel je dat het kompas naar het zuiden wijst? Met mijn boerenverstand bezien: Dat kompas heeft er geen boodschap aan of wij een magnetische pool nu Noord of Zuid noemen., het reageert op aardmagnetisme en richt zich op de dichtst bij zijnde pool. Een ervaren zeeman leest dan aan de sterrenhemel af of hij op de noordelijke of zuiderlijke helft zit en weet dan van Noord of Zuid..