De heenreis met eerste indrukken - Reisverslag uit Ko Samet, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu De heenreis met eerste indrukken - Reisverslag uit Ko Samet, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

De heenreis met eerste indrukken

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

31 Juli 2013 | Thailand, Ko Samet

Op zondag 29juli vertrekken we richting Thailand, met z'n viertjes, om er een maand onze zomervakantie door te brengen. We vliegen, lekker vertrouwd, met KLM naar Bangkok, voorzien van eigen TV-schermpjes zodat we "de hele nacht kunnen digitalen, mama!". Als we zijn opgestegen mag het eerste pakje geopend worden van opa Gerard&oma Yvon, die zich weer hebben ingespannen voor het inmiddels traditionele vakantiepakketje: zo klein en licht mogelijke pakjes om telkens onderweg eentje open te maken. Het eerste pakje: plaksnorretjes, haha, dolle pret. De kids slapen steeds minder makkelijk onderweg, dat was vroeger wel anders: ze hoorden de motor van vliegtuig/auto/oid en weg waren ze...nu heeft Luca als 't meezit 2uurtjes geslapen... Maar dat haalt-ie wel weer in, volgens eigen zeggen;-)
Om 9.30u lokale tijd landen we in Bangkok en ruiken we de tropische Aziatische geuren op t vliegveld. Geen visum nodig, dus we lopen zo richting de thaise customs-collega's. We pinnen een flinke stapel biljetten, pakken onze 4 rugzakken van de band en wandelen de nieuwe wereld binnen. Het is even zoeken naar de bushalte... het Thaise alfabet is een abracadabra en hun engels is niet veel beter te volgen. Er blijkt geen rechtstreekse bus naar de haven bij Koh Samed te gaan. Dan maar via een tussenstop: Pattaya. Enorm foute plek, met lelijke vervallen gebouwen en sekstoerisme (je kijkt meteen heel anders naar de mede-reizigers in de bus...). We stappen vlot over van airco touringcar naar minibusje en laten onderweg naar Ban Phe de indrukken van Thailand verder op ons inwerken. Het ziet er op t eerste oog uit zoals andere bestemmingen vanuit de bus: chaotisch verkeer, toeteren als favoriet tijdverdrijf, eetstalletjes, auto-onderdelenhandelaars, nog meer eetstalletjes met van die kleine plastic krukjes, veel troep, bouwvallen... Maar naarmate we dichter bij de kust komen en verder van de steden rijden, wordt het groener en rustiger. We zien veel kleurrijke boeddhistische mini-tempeltjes op een paaltje in de  tuinen staan. Ze hangen vol met bloemenkransen en offers, ook in de bus hangt een gedroogde bloemenkransje aan de achteruitkijkspiegel, for good luck and safe driving! We komen dan ook heelhuids aan bij de pier waar de bootjes klaarliggen die naar Koh Samed varen. We moeten even wachten tot de boot vol zit en eten intussen onze eerste Thaise soep en gebakken rijst en drinken een ijskoud Singh biertje, jammie!
Onderweg verbazen de kids zich over de glimmende olievlekken op t water...later blijkt dat er dichtbij Koh Samed een oliepijpleiding gelekt heeft. De helikopters waarvan wij dachten dat ze voor toeristen waren, blijken van de Thaise TV en van militairen die de boel aan t opruimen zijn. Gelukkig hebben we er aan onze kant van het eiland geen last van:  prachtig wit strand en helder water. Samed Pavilion Resort blijkt een schot in de roos, met lekker zwembad, veel groen, grote familiekamer en 50m lopen naar t strand. We boeken meteen een nachtje bij en blijven hier vier dagen om te chillen!

• 31 Juli 2013 - 18:34

Anke Kooke:

Dag allemaal,
    Ik hoopte al een reisverslagje..
    En ja hoor, hij is er weer, spannend, mooi en lekker, vakantie..
    en jullie hebben al iets gezien van de plaatselijke boeddhisten gezien

Hier is het nogal druk, Hannie en ik. Soms was het weer met regen, soms heel warm.
    De komende dagen worden weer heet, wij zullen ook wel eens zwemmen. Goed voor mijn longen.
    Later zal ik nog wat vertellen.

Leuke verjaardag gehad?

Veel plezier allemaal!
    Anke, tantetje, omi, etc.en namens Hannie

• 31 Juli 2013 - 19:15

JIGJS:

Wat leuk weer met jullie mee te mogen reizen!
    Mooie plek om jarig te zijn nat! Geniet van jullie reis.
    Liefs ilse

• 01 Augustus 2013 - 11:41

Ton En Susan:

Lieve SNLT

nog een dag langer in het (bij jullie gelukkig niet vervuilde) paradijsje, i.p.v. jullie in de hectiek van Bangkok te storten. Wat weer eenb oeiende reis. Uit het vliegtuig rollen en tropische Aziatische geuren drijven je neus binnen. Ruikt het anders dan in Z. Amerika? Met de glimmende olievlekken naast je zitten jullie boven op het wereldnieuws. Een heerlijke vakantie gewenst.

• 03 Augustus 2013 - 08:58

Hans:

Al weer op pad naar een volgend stekje? Dit zag er op google earth uit als een lekker bounty eiland.