De stad van de Grote Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu De stad van de Grote Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

De stad van de Grote Ho Chi Minh

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

22 Juli 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

22-25 juli '09
Vanuit de Mekong delta woensdag na het ontbijt met een boot richting het stadje Vin Long waar we uitstappen bij een marktje. Verschillende geuren komen ons al tegemoet, waaronder varkenspoep (er staan wat biggen), gedroogde vis en durian. Deze laatste is een sterk stinkende vrucht die net als in Indonesië als lekkernij wordt beschouwd. Van de week kochten we een ijsje voor de kids, waarbij Luca een gele variant koos. Het bleek een durian-ijsje en na één hap griezelde en schok Luca: zo vies was een ijsje nog nooit geweest!

Via de ATM (weer 4 miljoen rijker) lopen we naar het busstation. Voor 3 x €2,50 kopen we kaartjes voor de minibus naar HCMC (Ho Chi Min City). We zitten op de achterbank en samen met ons worden er nog 12 mensen in het busje gepropt... Zo hobbelen we in ca. 3 uur richting HCMC. Onderweg doen we een spelletje wie het eerst de kokospalmen en bananenbomen herkent. En het fruit dat we meegekregen hebben van ons gastgezin vanochtend, sabbelen we op in de bus. Geen idee hoe het heet, maar het smaakt goed, soort lychees/rambutans. Na ca. 2,5 uur belanden we in een verkeersopstopping: we komen in de buurt van HCMC. We worden omsingeld door vele brommers en een ambulance met sirene. Deze laatste kan geen kant op, maar de sirene blijft loeien...je zal er maar in liggen... De kinderen vinden de snelweg hier trouwens maar raar, het gaat helemaal niet snel ;-)

Met regen komen we aan in HCMC waar we supersnel een taxi aanhouden zodat we niet al te nat worden. Deze brengt ons naar het geboekte Giant Dragon hotel, een wat luxere variant in de 'backpackerswijk'. We relaxen wat en gaan daarna op pad om de omgeving te verkennen. Eerst een zak was bij de laundry brengen, want de schone (niet klamme) kleren beginnen op te raken. Daarna een stukje van de citytour gelopen uit de Lonely Planet. Dat zijn altijd leuke routes die langs een aantal highlights en goeie eettentjes komen. We komen niet veel verder dan een lunchtentje en een mooi terras “Paris Deli” waar we een ijsje en een lekker (frans) taartje eten. En we oefenen flink op het veilig oversteken zonder voetgangerslichten. Zebrapaden zijn er wel, maar daar trekt niemand zich iets van aan. Dus nemen we de tips uit de lonely planet ter hand: gewoon beginnen met lopen en met een voorspelbaar tempo doorstappen. De brommers slingeren dan netjes om je heen evenals de bussen en taxi's. En inderdaad, het werkt! Na wat springrolls en een tosti voor de mannen wordt het tijd voor een bad in onze hotel.

• 22 Juli 2009 - 19:38

Rob & Jos:

Hallo daar ook even een reactie van de knotsen uit Spykecity.

We volgen jullie op de voet(lees via internet) leuk reisverslag, en je weet ik hou ook wel van een gokje :-) dat oversteken lijkt me zeker de moeite waard!
    Ook de verschillende geuren die je beschrijft motiveren mij om ook eens een kijkje te gaan nemen in het loempia landje.
    Veel plezier daar en geniet (niet met mate) ik lees jullie doeiiii
    Groeten van oom Rob en tante Jos !! (ps julie favorieten oom en tante)

• 22 Juli 2009 - 20:50

Brecht & Martijn:

Hee lieve Lui!
    ik had wat verslagen gemist, maar ben nu weer bij! Er komen veel herinneringen bij me boven als ik jullie verhalen lees. Wij hadden veel verwondering over hoe bizar (anders) de dingen in Azie gaan. Bijvoorbeeld oversteken of mannen die je ergens naar toe mee proberen te lokken om iets te kopen.
    Voor ons op dit moment veel minder avontuur, behalve dan dat we net een kennismaking hebben gehad met een potentiele oppas, zodat ik (weer) iets op kan bouwen qua werk. Wel spannend voor mij als (symbiotische) moeder. veel plezier, liefs, M&B.

• 25 Juli 2009 - 11:14

Paul & Marjolein:

Hallo vakantiegangers!!
    Wat leuk om jullie berichten te lezen! Ook knap van Luca dat hij zelf een bericht kan schrijven zeg!
    Erg herkenbaar wat jullie beschrijven. Wij vonden HCMC nog meevallen vergeleken met Hanoi, dus maak je borst maar nat.. We zijn erg benieuwd waar jullie verder naar toe gaan. Wie weet hebben we nog tips voor jullie. Wij zijn heeel lang (2 weken) in Hoi An geweest. Dat is een aanrader!
    Heel veel plezier!
    Groetjes, Marjolein

• 27 Juli 2009 - 10:15

Jan En Marijke:

Hallo globetrotters
    Wat een mooie reis maken jullie weer! Leuk om te lezen. Ik zal de site ook doorsturen naar Canada!
    Nog heel veel plezier en een hele goeie reis verder. We blijven jullie volgen!

Liefs van Jan en Marijke