Three nights in Bangkok, makes a hard man humble - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu Three nights in Bangkok, makes a hard man humble - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van SNLT Keulen - WaarBenJij.nu

Three nights in Bangkok, makes a hard man humble

Door: SNLT

Blijf op de hoogte en volg SNLT

04 Augustus 2013 | Thailand, Bangkok

De laatste dag op Koh Samed luieren we weer lekker op ons zwembad- en strandbedje. Al twee boeken uit inmiddels, en ze wegen nog geen grammetje in de rugzak: lang leve de e-reader. Luca is 's avonds niet helemaal fit (de eerste van ons die last heeft van overgeven en diarree), maar na een nachtje slapen gaat het weer beter. En een extra glaasje cola, altijd goed tegen misselijkheid, smaakt 'm goed. Verse ananas bij t ontbijt doet ook wonderen met bacteriën in je buik, zo leerden we van opaTon en oma Susan al in Colombia.
Vrijdagochtend 2 aug reizen we weer naar het vasteland. Met de bus naar Bangkok duurt wat langer dan gepland, dus na bijna 5uur rijden besluiten we de laatste kilometer naar het hotel te gaan lopen. Na 100m worden we overvallen door een tropische bui en schuilen we onder de Skytrain. Geen taxi wil ons meenemen want het korte ritje levert ze te weinig op...! We wachten tot het weer droog is en lopen alsnog naar Nice Residence. Een superruim appartement wacht op ons en we duiken meteen onder de douche. 's Avonds eten we heerlijke sushi in ons buurtje. Zaterdagochtend slapen we lang uit, want de kids zijn nog niet helemaal om naar t Thaise tijdschema: ze zijn tot laat op de avond klaarwakker en 's ochtends niet uit bed te krijgen... Ontbijt bij Starbucks en dan met de Skytrain en de watertaxi naar old Bangkok. Een overgang van westerse wereldstad naar traditionele Thaise khlong en steegjes. We bezoeken Wat Pho, een grote tempel waarbinnen de 'reclining boeddha' is te bezichtigen: een prachtig bladgouden Boeddha liggend op z'n zij, 46m lang en 15m hoog. Ook spotten we de eerste Thaise monniken (er zullen nog vele volgen) , jonge mannen in oranje gewaden, die door de Thaise bevolking met veel egards behandeld worden: heel bijzonder om te zien. Toch vragen de kids zich af waarom die jongens in hemelsnaam monnik willen worden...altijd maar die tempels ;-)
Eind van de middag verplaatsen we ons naar het Grand Palace en Wat Phra Kaew. Daar bewonderen we een smaragden boeddha omgeven door een overdaad aan goud. We gaan even rustig op de grond zitten om alles op ons in te laten werken en letten goed op dat we niet met de onderkant van onze voeten richting Boeddha zitten, want dat is respectloos en wordt direct berispt door de veelvuldig aanwezige bewakers. Ook foto's maken is uit den boze en fotocamera's worden zonder pardon ingenomen (en later weer keurig teruggegeven). Ser moest in de tempels z'n mooie Hollandse klutsknietjes bedekken en mocht een ruim vallende pyamabroek lenen. Het stond 'm prachtig!
We slenteren en (ver)dwalen nog wat door het oudste deel van Bangkok. Mini huiskamers waar hele gezinnen in leven en 's nachts hun matjes uitrollen. Bizar verschil met ons 100m2 appartement voor 3 dagen...
Aansluitend nemen we een tuktuk (meteen omgedoopt tot ' tukkietukkie' door de kids en bij voorbaat al favoriet vervoermiddel) naar Chinatown. Daar laten we eerst onze moeie voeten, rug en schouders masseren. Voor de kids is het hun primeur in de massage-salon en ze vinden 't eventjes wat gek, maar daarna héérlijk. Glimmende oogjes en vrolijke stemmetjes: mama, trekt die mevrouw bij jou ook zo grappig aan al je tenen? Thymo wilde liefst meteen nóg een keer! Voelt wat decadent met z'n vieren op een rij maar dat aanpassen aan lokale gewoonten...
We eten in een piepklein chinees tentje waar ze 'birdnests' als specialiteit hebben. Ser bestelt er eentje die in kokosmelk is gekookt en komt tot halverwege. Daarna heb ik m pas verteld dat deze delicatesse door vogels met hun speeksel wordt gemaakt...haha. De haaienvinnensoep hebben we toen maar overgeslagen. Wel erg leuk om langs alle eetstalletjes te lopen 'by night' met heerlijke en minder lekkere geuren.

Zondag staat in het teken van shoppen, daar is Bangkok om bekend. Dus beginnen we in Chatuchak, een grote markt die alleen in het weekend geopend is. Op de eerste 100m tussen skytrain-halte en markt hebben de kids al vier aankopen gedaan, ze kunnen de koopjes niet laten liggen ;-) Alvast wat kleine kadootjes voor vriendjes, allebei een headphone en voor Thymo een horloge. Vanaf nu horen we dus om de 50 meter: "wil je weten hoe laat het is?" Na een overkill van kraampjes pakken we een tukkie naar een bekende shopping mall waar we weer even op temperatuur komen in de airco. Op het foodcourt eten we een keur aan wereldlekkers (taco's voor Luca, curry voor Thymo, lemongrass chicken voor Natalie en noodles met gamba's voor Sergio), lekker smullen! De kids vergapen zich nog een tijdje aan de vele electronica winkels en vragen zich af of ze voor het vakantiegeld van opa&omaYenG een eigen telefoontje kunnen kopen. Haha, nee, dat gaat zelfs hier niet lukken.
Terug naar het hotel, lekker wat lezen en zwemmen en ons alvast wat verdiepen in de volgende bestemming: River Kwai.

• 04 Augustus 2013 - 15:36

Ton En Susan:

Interessant en nu en dan komisch verslag; knietjes van Sergio en bakje vogelspuug zullen we niet meer vergeten. Waar zijn die boeddha's met goud en smaragden zo rijk mee geworden? Bedankt voor verslag; tekst en foto's maken het leuk om jullie te volgen. We wensen jullie een boeiende en veilige tocht over de river Kwai toe. Lfs, Ton en Susan.

• 04 Augustus 2013 - 20:20

Yvonne En Gerard:

Hi hi, leuk verslag!, Er komen weer allerlei herinneringen boven. Veel boeddha's en tempels en heerlijk eten.
    Gelukkig dat het weer goed gaat met Luca. En leuke foto's, ook van de familiemassage!
    Geniet nog even van Bangkok en maak nog maar lekker een ritje in de tukkietukkies.
    Groeten aan de boeddha's vanuit een zonnig Rockanjé sur Mer. Morgen begint ons Leids-avontuur. Geen boeddha's maar poezebeesten. Dikke kus XXXX van YenG.

• 05 Augustus 2013 - 07:35

Sehm:

Lieve snlt, vanaf een camping in bryce canyon bij het kampvuur een groet. Leuk om de verslagen van jullie reis te volgen. Marijn en Hidde vragen veelvuldig hoe laat is het bij Luca en Thymo en hoe laat is het in nederland? Gisteren heeft Hidde zijn vakantiegeld er bijna doorgegokt in Las Vegas, ha ha. Veel plezier nog en we mailen en proberen door alle tijdszones heen nog een keer te facetimen, have a good day en save trip, liefs

• 05 Augustus 2013 - 10:35

Paul En Marjolein:

Leuk weer om jullie reis te kunnen volgen op deze manier!! Veel plezier!

• 05 Augustus 2013 - 11:33

Arianne:

Wat een heerlijke verhalen en foto's.....rijkdom voor jullie alle 4!!

Tags: SNLT, Bangkok